Image Map

2 okt. 2008

Stackars pippfågel


Jösses, igår var det en spännande dag. Vaknade på morgonen strax efter att Tomas gått till jobbet av att det lät underligt i huset. Äsch, det är nog bara regnet mot taket som låter tänkte jag och somnade om en stund. Vaknade till en stund senare och ser att Muffins oxå reagerar på vad det nu än må vara som låter.. Upp, göra mig iordning, släppa ut katten och sätta mig att frukost. Det låter fortfarande väldigt underligt, äsch det sitter nog fåglar på myningen av murstocken, det kan låta skumt i hela huset.
Ser i ögonvrån att det RÖR SIG (!) inne i kaminen!! Vad i hel***e?! Fjantig som man är smyger jag lite närmre och tittar in genom galsrutan. GAH...det rör sig där inne!! Hoppar skrämt tillbaka, pulsen stiger.. Smyger dit igen och får se...en fågel!! Det har alltså trillat ner en liten fågel genom murstocken och ner i kaminen. Lilla stackare...
Dessvärre har jag inte tid att försöka fånga den lilla krabaten då jag måste åka till jobbet. Illa till mods och ångestfylld kör jag till jobbet.

Väl på jobbet får jag tag i Lovisa, hon slutade tidigt och lovar att komma ut till jobbet för att åka med mig hem och försöka rädda fågeln.
Utrustade med sopsäck, ficklampa och handskar sätter vi igång. Det var lättare sagt än gjort kan vi tala om. Fågeln hittade massa underliga ställen där vi inte kunde få tag på den, massa springor. Efter lite lockande och pockande så flyger fågeln tillräckligt nära för att vi ska kunna få tag i den, med på följd av att den lyckas ta sig ut utanför kaminen. Var inte riktigt så vi hade tänkt oss det hela, ville inte ha en förvirrade nersotad fågel omkringflygandes i hela huset. Med han var glad och kvittrade så fint så där han flög omkring=) Lovisa lyckades med konststycken att mota in honom i ett hörn och fånga honom, ut med honom på altanen där han fick orientera sig en liten stund och vi fick se att han verkade vara OK. Sen öppnade vi dörren så han kunde flyga ut. Ja vilken dag, vad en så liten krabat kan ställa till det, haha! Men slutet gott allting gott.

Var en riktigt tjejeftermiddag här hemma igår. Både Malin och Lovisa här på en fika. Trevligt=) Massa the, kaffe och snack. Förhoppningsvis hinner jag träffa Malin en gång till denna gång hon är hemma, har fler lediga dagar nu än sist.

Idag vet jag inte riktigt vad som väntar. Tomas ville hitta på nåt ikväll, se vad han har för planer när han kommer hem från jobbet sen. Men något ska vi väl kunna roa oss med;)

/Angelica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)