Image Map

11 dec. 2011

Bränd polkagris


Tredje advent till ära hade jag tänt upp lite ljus i huset och satt mig tillrätta i soffan för att fixa naglarna. Polkagrismanikyr tyckte jag var passande, Kleancolor Red som bas och sedan China Glaze White Cap ovanpå. 

Så långt som basen, tejp och två lager white cap gick allting som planerat. Hade tänkt vänta någon minut tills det torkat till lite för att sedan gå ut och ta ett bloss innan jag fortsatte. Rätt som det var sa det PANG! någonstans i huset, flyger upp i soffan och får se att det står ca 20 cm höga lågor i köksfönstret!!

Stearinljusen i adventsljusstaken hade brunnit ner så långt att de röda plasthjärtanen som låg som dekoration i hade tagit eld. Och plast brinner bra kan jag tala om för er som inte visste det!! 
Lyckas få tag i handtagen på ljusstaken, slänger ner den i vasken och spolar vatten över.  HELVETEbrandalarmet!!! Vi har en rökdetektor som är kopplad till vårt huslarm som i sin tur är kopplat till SOS alarm. Om någon del av larmet går så ringer SOS upp oss och kollar av läget innan de skickar ut en patrull och det ville jag inte skulle hända. Varit med om det en gång innan och det var inte så kul... Än värre är att om detektorn går igång så tjuter det något helt galet mycket och det ville jag verkligen inte vara med om!! William hade ju gått och lagt sig för natten och han hade garanterat vaknat och det hade nog tagit en bra stund att få honom att somna om. 
Skriker på Tomas som sitter ute i bion och spelar TV-spel att komma och hjälpa mig öpnna dörrar, fläkta med en skärbräda under rökdetektorn och kontrollera övriga eventuella skador. 

Nu blev det inga större skador förutom på min halvfärdiga manikyr, en smält adventssljusstake och en trasig glasruta.
Ja det var alltså fönstret som sprack av värmen, det var det som sa pang och fångade min uppmärksamhet. Försökte ta kort på det men det var svårt...

  

Sprickan går över halva rutan, gardinen, fönsterkarmen, rutan och resten av köket var täckt med svart plastaska. En jäkla tur att det inte hann ta fart i gardinen får då hade det kunnat gå riktigt riktigt illa. Det som blev kvar av adventssljusstaken ser ut så här:

  

Ingenting som går att rädda där inte, precis som mina naglar. Inget som gick att rädda där heller...


Så det var min söndagskväll, efter att ha städat hela köket och tagit bort den misslyckade manikyren så var det inte mycket ork kvar. För första gången på mycket mycket länge kommer jag imorgon visa mig ute bland folk utan så mycket som ett topplack på naglarna. Undrar hur det kommer kännas?

Hur som haver är jag mycket tacksam att jag bestämde mig för att vänta någon minut innan jag gick ut och tog det där blosset. Tänk vad som hade kunnat hända om jag inte hade hört rutan spräckas? Brandalarmet hade ju satt igång förstås men mycket hade kunnat hända innan dess... Usch!

/Lela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)