Image Map

11 feb. 2011

vill ha-genen


Dagens diss på RixFM var "vill ha-genen". Ola dissade folk som vill ha något bara för att andra har det, tex hans hatt när han befann sig på krogen. De vågar inte ha hatt själva men tycker det är häftigt alltså tar de Olas hatt för att prova. Är inte det ett beteende som härstammar från lågstadiet?
I vilket fall som helst så har jag funderat på "vill ha-genen" under dagen och kommit fram till att jag oxå har den men den ser inte ut som hos många andra...

Min "vill ha-gen" är inte baserad på produkter eller prylar utan mer saker som inte kan köpas för pengar.
Jag VILL HA ett rent och snyggt hem.
Jag VILL HA ett välorganiserat hem.
Jag VILL HA ett kärleksfullt hem.
Jag VILL HA en kärleksfull familj.

För mer personliga VILL HA saker:
Jag VILL HA snygga naglar.
Jag VILL HA "flickiga" prylar om det finns, typ rosa telefon. 

Listan kan göras ganska lång om jag hade funderat en stund till men det jag gladeligen kommit fram till är att jag inte VILL HA massa prylar bara för att...
Jag VILL INTE ha en Iphone, tycker om min rosa HTC.
Jag VILL INTE ha massa märkeskläder, gläder mig åt vilka kläder som helst så länge de är snygga och sitter bra.
Jag VILL INTE det allra senaste av all teknik/mode/inredning, jag VILL HA det som passar mig och inte alla andra.


Som nybliven mamma har jag insett och märkt att det finns en väldigt stark VILL HA-GEN hos många när det gäller bebis-prylar
Och i bebisdjungeln är det lätt att förirra sig och tro att man måste ha allt. Är det verkligen sant?
Blir det en bättre liten människa av sin bebis om den har haft en sjungande/snurrade babysitter, häftigare vagn, osv? Vill inte tro det... Detta är ett sätt för de stora ledande babysakstillverkarna att lura av oss naiva nyblivna föräldrar våra surt sparade pengar på produkter som det egentligen inte finns någon nytta med. 
Vi har nog själva gått på en del av dessa nitar men försöker tänka oss för när det är något nytt till William som ska inhandlas.

Märker att William nog har en väldig stark VILL HA-GEN när det gäller teknik för han sitter just nu bredvid mig i soffan och försöker för kung och fosterland att erövra datorn till hans egen;)
Detta beteende kan bli farligt när han blir äldre, det känner jag med en gång!!

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)