Image Map

5 jan. 2011

Ovanligt korkad


tycker jag att företagets SOVA´s reklam som går på TV just nu är. 
I reklamen så filmas olika kunder som guidade av leende försäljare provar sängar. I slutet av reklamen så är det ett par som provar dubbelsängar varav kvinnan är höggravid. Den kvinnliga leende försäljaren ser ut att prata gott om den testade sängen och nicka insäljande till det leende/höggravida paret. 

Min fundering är, vilken sängförsäljare säljer med gott samvete en ny säng till en höggravid?!
Inget ont om de människor som faktiskt på riktigt jobbar som säljare på SOVA (hoppas och tror att de inte skulle sälja ny säng till gravida) utan snarare en känga mot de smarta reklammakarna som kokat ihop denna reklamsnutt. Jag kan förstå tanken av att visa att ALLA typer av kunder är välkomna att köpa sängar på SOVA men är man tvungen att välja den i princip enda kategorin av potentiella köpare som man verkligen inte bör sälja en säng till?!?!

Har själv jobbat på ett annat företag med att sälja just sängar och jag hade inte med gott samvete kunnat sälja en säng till en gravid.
Och nu efter att varit med om erfarenheten att vara gravid så hade jag inte velat köpa ny säng under den perioden.... Min säng som jag normalt sett tycker är jätteskön kändes helt plötsligt knölig och på tok för mjuk. Är dessutom en magsovare och det är en ställning som av naturliga skäl inte hade gått att prova vid val av ny säng.  

På en produktutbildning för många år sedan gästades vi av en representant från en stor svensk sängtillverkare. Han sa något som är oehört sant, att köpa säng är som att köpa skor. Känns sängen/skon skön så är det en bra säng/sko för dig, tycker du inte att sängen/skorna är skön så är det ingen säng/sko för dig. 
Och av min erfarenhet att döma så är INGA skor speciellt sköna de där sista månaderna/veckorna!!!

Var bara tvungen att dela min frustration över denna, i mitt tycke, ovanligt korkade reklam.

/Lela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett spår efter dig innan du stänger dörren, ingen tycker om en fönstertittare;)